“Verkoop wat ze willen en ze krijgen wat ze nodig hebben”

Zei mijn coach pas tegen mij. Ik sprak met haar over mijn sales calls. In een week tijd gebeurde er drie keer hetzelfde. Ons gesprek had hen precies gegeven wat ze op dat moment nodig hadden. Ze konden van daaruit verder en stapten niet in mijn 1 op 1 programma.

Alle drie de calls sloot ik af met een grote glimlach en een enorm gevoel van voldoening.
Daarna gingen mijn gedachten met me op de loop. Wat gebeurde hier? Wat doe ik fout? Wat betekent dit? Daarna kwam de rust en ruimte om uit te zoomen, de oordelen over mijzelf los te laten.

Ben ik ineens ruk in sales geworden?

Tijdens mijn call met mijn coach riep ik: of ik ben ineens ruk in sales geworden (onzin! met bijna 20 jaar ervaring sales & marketing functies bij Heineken) of het zijn niet de juiste klanten. Haar antwoord luidde: verkoop ze wat ze willen en ze krijgen wat ze nodig hebben.

Die zin liet me niet los. Ik had er een nare bijsmaak bij. Dagenlang rafelde ik het uit. Stapje voor stapje. Waarom doet die zin iets met me? Het voelt als aansmeren. Haar in een traject trekken op een manipulatieve manier wat vervolgens geld oplevert. Dat is niet de energie van waaruit ik geld wil ontvangen.

Mijn droomklanten ondernemen vanuit een zielsmissie. Zij volgen een verlangen dat van binnenuit komt. En raken soms in de war, blokkeren en draaien rondjes op die rotonde van gedachten. Chaos van binnen waardoor je van buiten niet weet wat je van gekkigheid aan het doen bent. Dat is precies wat er speelde bij de leads die ik die week sprak.

Ze zaten vast op wat ze wilden en konden nog niet verbinden met wat ze nodig hebben.
In het eerste deel van de zin ligt er verlangen onder, in het tweede deel gaat het om behoefte. Dat zijn twee verschillende dingen; daarom bleef die zin schuren.

Ideale klanten, maar nu nog niet

Het vraagt lef en pure eerlijkheid naar mijzelf om steeds een stapje verder hierin te ontrafelen. Het is ongemakkelijk. Ik zie hun grotere perspectief, weet waarin ze mogen groeien en toe in staat zijn. Zij zijn daar nog niet en het is niet aan mij om ze daarin te forceren. Het zijn ideale klanten, maar nu nog niet.

Juist dit proces is de beloning die ik nooit in een bedrag ervaren zou hebben. Dan zou ik voorbijgegaan zijn aan wat ik intuïtief aanvoel en waarnaar ik handelde. Mijn diepere essentie heeft een eigen verlangen en behoefte. Vanuit daar en die energie wil ik van waarde zijn.

Ik geef jou wat je wilt EN wat je nodig hebt

Het ondernemen is een continue persoonlijke groei. Er wordt van alles aangereikt onderweg; soms heb ik het zelf niet direct door. Vanuit het proces dat ik hierboven beschrijf, neem ik een uitnodiging mee. De uitnodiging om nog meer te mogen verdiepen en afstemmen op droomklanten. Zodat ik de en/en kan vervullen: verkopen wat ze willen én geven wat ze nodig hebben.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ga je mee pionieren, eigenzinnig en zonder concessies te doen aan jouw veelzijdigheid?

Scroll naar boven